Конферансьє - (від французького - доповідач), артист естради, що оголошує концертні номери і виступаючий в проміжках між ними.
Серед естрадних жанрів конферанс - один з наймолодших. Втім, коріння цього естрадного жанру шукають в далекому минулому. Їх знаходять в хорі античного театру, в прологах італійської комедії масок, в уявленнях російських скоморохів і балаганних дідів. Вже здавна існувала потреба якоїсь сполучної ланки між глядачем і сценою.
В 18 столітті та 19 столітті почалися народні гуляння, вони стали, особливо популярні, бо на цих Паяцах, або, як їх називали в народі, «карусельних дідів», були прямі предки сучасних конферансьє і ведучих.
Історики естради не без підстави вбачають у цих народних потішника далеких предків конферансьє. Тісний зв'язок з публікою і веселощі від безпосередньої розмови з нею, а також "подача" виконавців - ось ниточки, які тягнуться від давніх до сучасних елегантних конферансьє.
Н. П. Смирнов-Сокольський у своїй доповіді «Про мистецтво конферансу», знаходить історичні витоки конферансу в італійському театрі епохи Відродження і вважає, що маски комедії дель арте, їх робота у виставі по суті, теж робота конферансьє.
Ще одне джерело у сучасного конферансьє, концерт - театр. З кінця 18 століття в оперному театрі, увійшло у звичай після основного спектаклю випускати на сцену в дивертисменти артистів - улюбленців публіки з виконанням найбільш ефектних арій з опер або танців з балетів. Поступово артисти в дивертисментах стали поповнювати репертуар творами, взятими не тільки з спектаклів.
У середині 20-х років 19 століття дивертисменти починають влаштовуватися і в драматичних театрах. Тут вони нарікають антрактами, бо в антракті, перед завісою актори читають публіці монологи з ролей або виспівують популярні куплети з водевілів.
В антрактах виступали самі знамениті актори того часу. Таким чином, антракт привчав до сусідства різноманітних жанрів. Виділялися і виносилися на сцену кращі, найбільш вдалі артисту монологи, куплети та інші фрагменти ролей. І цей природний відбір поступово перетворювався на нову форму мистецтва - концерт.
Першого конферансьє, відомого Микиту Балієва, дав естраді Художній театр. Він оголошував і коментував номера у своєму театрі, розповідав публіці про багато цікавих речей і, начебто непослідовно перескакуючи з теми на тему, створював враження, ніби сказане сьогодні, зімпровізоване тільки що, і зовсім не обов'язково буде повторено завтра.
9 лютого 1910 відбувся перший платний «капусник».
На капусниках Художнього театру вперше з'явився абсолютно новий персонаж естрадного видовища - конферансьє.
Звернімося до книги К. С. Станіславського «Моє життя в мистецтві»: «В якості конферансьє на цих капусниках вперше виступив і блиснув талантом артист Н. Ф. Балієв. Його невичерпні веселощі, винахідливість, дотепність - і в самій суті, і у формі сценічної подачі своїх жартів - сміливість, часто доходила до зухвалості, вміння тримати аудиторію в своїх руках, почуття міри, вміння балансувати на межі зухвалого й веселого, образливого і жартівливого, вміння вчасно зупиниться, і дати жарту зовсім інший, добродушне напрямок - все це робило з нього цікаву артистичну фігуру нового жанру ».
З капусників Художнього театру народився під керівництвом Н. Балієва театр «Летюча миша», а слідом за ним буквально посипалися театри цього типу.
Програма «Летючої миші» складалася з сцен, інсценівок і номерів. Неодмінною персонажем цього дробленого «дійства», його стрижнем і цементуючим елементом був конферансьє Микита Балієв. Його нове на ті часи амплуа, так само як і «блискучий талант» тягли в «Летюча миша» глядачів нітрохи не менше, ніж у МХТ.
Конферансьє сприяв тісному спілкуванню залу і сцени, виконавців та глядачів. Але це була не єдина його функція.
Уявлення, що носило мозаїчний характер, потребувало стержні, загалом сюжетному руслі, яке і здійснював конферансьє.
Акумулятором сміху і веселощів на уявленнях подібних театрів був конферансьє.
Необхідність для конферансьє входження в образ і звідси найближче спорідненість цієї професії з акторською блискуче підтверджує діяльність на естраді Костянтина Гібшмана.
У створенні свого образу він пішов, що називається, від зворотного. До того часу, коли він вступив на естраду, фігура конферансьє стала на ній звичною, і характер конферансьє стабілізувався. Це обов'язково дотепник, людина сміливий, винахідливий, іноді навіть зухвалий -риси, що стали звичними, черговими для будь-якого конферансьє. У гірших зразках позитивні властивості перетворювалися на негативні: свобода поведінки - в розв'язність або навіть нахабство, дотепність - в вульгарність.
Здійснюючи зв'язок сцени і залу, конферансьє не міг не володіти загостреним почуттям сучасності в усьому - у мисленні, в жартах і зовнішньому вигляді. Найменше відставання одного з цих компонентів чревато було відривом від аудиторії, її байдужістю, а іноді іронічним ставленням.
Конферансьє були тими, хто, як досвідчені кулінари, приправляли уявлення потрібними дозами солі, перцю і прянощів, роблячи тісний зв'язок сцени і залу ще тісніше. Репліки лунали не тільки зі сцени в зал, а й із залу на сцену, а точніше - на авансцену, до конферансьє.
Професія конферансьє тоді вимагала імпровізації, блискавичної реакції і, звичайно, дотепності, бо глядачі активно втягувалися в гру і не мовчали.
Щож відбуваються зараз з професією конферансьє? Чи змінилася вона?
Безсумнівно хочу сказати, що професія конферансьє зберігає свої основні вимоги та аспекти. Блискавична реакція, дотепність, розуміння глядача та вміння з ним комунікувати та звичайно імпровізація та гумор.
У 21 столітті в наші часи неймовірної популярності набув гумор. І звичайно професія конферансьє використовує все популярне, сучасне та новітнʼє. Тому стенд-ап став новою складовою професії конферансьє.
Що таке стенд-ап?
Стенд-ап - сольний гумористичний виступ перед живою аудиторією, один з жанрів розважальних програм. Часто для таких виступів організовуються спеціальні комедійні клуби. Такі шоу відрізняються тим, що на сцені виступає конферансьє, який спілкується з глядачами, що сидять у залі, на актуальні теми, гостро жартує і навіть задирає присутніх на шоу.
Стенд-ап як помічник конферансьє при проведенні шоу-програми, має не абиякий великий та важливий сенс. Коли конферансьє використовує стенд-ап йому легше розташувати до себе глядача, бо жарти завжди розслабляють та знімають усі зажими у глядача. Якщо правильно володіти технікою стенд ап, то конферансьє буде легше зімпровізувати та вийти з будь-якої складної ситуації та вдало заповнити паузи. Підводки які конферансьє може робити за допомогою стенд-ап можуть бути: для представлення номерів, героїв, артистів, інших ведучих та ін.
Одні з найвідоміших конферансьє, які використовують стен-ап у наші часи:
Американські:
- Ellen
- Jimmy Carr
- Chris Rock
- Stephen Colbert
- Jimmy Fallon
- Conan Odayan
Українські:
- Притула
- Педан
- Зеленский
- Леся Никитюк
Симбіоз жанру конферанс та стенд-ап ми можемо спостерігати на наступних прикладах:
Джимі Гетс один із найпопулярніших британських конферансьє прекрасно використовує стенд-ап для підводки до спілкування з глядачами, тим самим легко розташовуючи їх для спілкування.
Ще один відомий конферансьє використовує стен-ап для представлення гостів премії «Оскар», а саме жену Вілл Сміта. Хочеться зауважити, що на прикладі ми можемо бачити трішки агресивний і зухвалий стенд-ап, але з ідеальною акторською майстерністю та подачею конферансьє, залом все це сприймається легко та невимушено.
Стивен Колберг на вечірній шоу програмі з використанням стенд-апу, повільно та вдало підводить до закордонного репортажу новин. Із-за вдалої такої підводки новини сприймаються більш цікавіше, бо перед цим конферансьє правильно привернув увагу глядача і аудиторія вже не могла відірватися слухати його.
Неймовірний приклад того, як підводка конферансьє Конана з використанням стенд-ап, може слугувати не тільки для представлення артистів, номерів та ін, а й рекламної інтеграції або представлення бреду.
Шоу «Хто зверху» - два конферансьє Сергій та Леся представляють своїх учасників команд, які складаються з артистів. Стенд-ап в цьому випадку допомагає розслабити учасників перед грою, а глядачам дізнатись хто ж буде грати. Взагалі шоу «Хто зверху» один з найвдаліших прикладів, бо стенд-ап - конферансьє використовують постійно у підводках та у кожному випуску.
«Варʼяти шоу» - також ще один приклад підводки до початку шоу-програми конферансьє Сергієм за допомогою стенд-ап.
Отже, стендам допомагає, підкреслює професію та діяльність конферансьє. Стен-ап у наші часи є однією з найважливіших складових конферансьє.
Автор: Максименко Дарія
Якщо ти абітурієнт 2022 - реєструйся за посиланням в шапці профілю @rems_live
Телефонуй нашим викладачам-консультантам
Фішер Володимир Михайлович - 067-748-82-99
Совгира Тетяна Ігорівна - 063-141-40-48
Слідкуй за нашими новинами:
Instagram – @rems_live
Фейсбук - https://www.facebook.com/remsknukimkuk/
YouTube канал - www.youtube.com/c/REMS_LIVE
Tik-Tok - https://vm.tiktok.com/ZM8QkkmeG/