Новини

Будь завжди в курсі останніх новин Факультету режисури естради!

Символіка кольору.

Студенти Факультету режисури естради за час навчання неодноразово звертаються до творчості великих людей. А сьогодні це Леся Українка, адже її поезія справді насичена барвами й різноманітними їх відтінками. Саме зараз ми розберемо символіку кольорів на прикладах поезії Українки.

Серед усього цього багатства Лесиної палітри домінує кілька кольорів: червоний, чорний, золотий, частіше, ніж інші, також зустрічається білий. Чи випадково це?
Символічним колір стає тоді, коли набуває такої ж, як і символ, здатності опосередковано вказувати на сутність якогось явища. Наприклад, коли червоне – це не лише захід сонця чи троянда, а й ризик, боротьба, нестримність, жага, енергія… Таким чином, колір, з’являючись поряд із конкретним образом, органічно вливається в нього та доповнює його. Що буде означати колір-символ визначає сам автор. Тому один і той же колір може мати відмінне символічне значення у різних творах одного письменника. Колір, якщо у ньому збережено якості символу, народжує свої асоціації, які в свою чергу визначені контекстом, ходом подій у тексті. У вірші Лесі Українки “В небі місяць зіходить смутний…” виведено символічний образ червоного місячного променя:
В небі місяць зіходить смутний, Поміж хмарами вид свій ховає, Його промінь червоний, смутний Поза хмарами світить-палає.
Те, що промінь червоний, привертає увагу читача, адже у природі такого забарвлення у променів місяця немає. Уже сама незвичність такого художнього означення (червоний) вказує на те, що воно умовне, приховує в собі елемент символічного.

Що ж символізує колір? Для чого незвичність означення?
Червоний у поезії Лесі Українки часто виступає означенням до різних предметів і явищ дійсності. Найчастіше читачеві зустрічаються символічні образи червоних, або кривавих, осінніх троянд, багряного золота, квітів, іскри. Іноді цей колір поєднується у контексті із чорним. Щодо рядків із поезії, то червоний має таке значення: жагучий, той, що хоче пробитися крізь перепони, це – прагнення, боротьба, виклик, протистояння. Ряд асоціацій, які викликає червоний колір у даному контексті, можна продовжити. Ці рядки вірша Лесі Українки можна було б зрозуміти й буквально, як опис нічного неба, ночі взагалі. У такому випадку це був би просто пейзаж, все було б зрозумілим… Крім, знову-таки, “червоного променя” місяця. Чому він саме такого кольору? Чому не блідий, не білий, не срібний?.. Це загадка, яку читач повинен відгадати. Оскільки у природі не існує червоного місячного світла, то, скоріше всього, мова іде не про природне явище.

Про що ж?
Далі у цій поезії Леся Українка виводить образ ясної зірки із гордим промінням, яка не кориться нічній темряві, яку ніщо не лякає, але…
Гордий промінь в тієї зорі, Та в нім туга палає огниста… Чи того, що самотня вона По безмірнім просторі блукає?
Така персоніфікація наштовхує на думку, що зоря – це людина або людська вдача. Горда, нескорима, безстрашна і водночас самотня. Це можуть бути також горді сподівання і мрії, думки, прагнення… Зірка – це символ.
А червоний промінь місяця?
Це – символ поривань, яким не судилося здійснитися, прагнень, які розпалюють жагу, несуть неспокій, яким, на жаль, не встояти проти сили нічної темряви – неправди, підступності, байдужості, випробувань долі. Червоний промінь – це щось, що має дві протилежні суті – боротьба, енергія і сила, протистояння і прагнення, але і безсилля, нездатність встояти, зневіра і печаль.
Тепер зрозуміло, чому місяць смутний: бо не може його промінь здолати мряку, пробитися крізь хмари (також символічний образ). Місячний промінь сумний і червоний. Червоний, бо саме цей колір викликає асоціації із чимось жагучим, стрімким, непокірним. Сам собою колір може викликати безліч асоціацій, активізувати те, що уже є у підсвідомості читача і пов’язане певним чином зі сприйманням саме цього кольору.Але поява червоного у контексті дещо конкретизує колір-символ, спрямовуючи потік асоціацій читача у певне русло. Так поява слова “смутний” наче увиразнює межі семантичного поля кольору-символу: червоний і смутний – той, що прагне, але не досягає мети; той, що бореться, але іще не може перемогти; той, що протистоїть, але не довго. Зрозуміло, що створення художнього образу, зокрема символічного, відбувається на рівні підсвідомості. Не можна сказати, що митець навмисне вигадує зовнішню форму символу. Вона “підказана” підсвідомістю.

Насиченість поетичних творів Лесі Українки червоним (після проникнення в сутність цього кольору-символу) дозволяє зробити висновок про те, що поезія Лесі Українки – це поезія сподівань, прагнень, протистояння і боротьби; вона сповнена жагучих почуттів, іноді смутку або радості. Але всі ці переживання супроводжуються прагненням до чогось високого, величного. Тож на прикладах великих людей варто набиратись досвіду та наповнювати свої роботи прекрасним.


Якщо ти абітурієнт 2021 - реєструйся за посиланням в шапці профілю @rems_live

Телефонуй нашим викладачам-консультантам

Фішер Володимир Михайлович - 067-748-82-99

Совгира Тетяна Ігорівна - 063-141-40-48

Слідкуй за нашими новинами:

Instagram – @rems_live

Фейсбук - https://www.facebook.com/remsknukimkuk/

YouTube канал - www.youtube.com/c/REMS_LIVE

Tik-Tok - https://vm.tiktok.com/ZS97S1Rx/

 

 

ДЕКАНАТ:

Адреса: Київ, вул. Коновальця, 36 (каб.301)

Режим роботи: ПН. - ПТ.: 08:30 - 17:30

Тел.: +38 (044) 529-93-19

E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Консультують абітурієнтів:
+38 (067) 314-56-17
Фішер Володимир Михайлович
Совгира Тетяна Ігорівна

            

ПРИЙМАЛЬНА КОМІСІЯ:

Адреса: Київ, вул. Чигоріна, 20 (каб.12)

Режим роботи: ПН. - НД.: 08:00 - 20:00

Тел.: +38 (044) 285-44-03

Тел.: +38 (044) 285-43-86

Факс.: +38 (044) 285-85-27

         

 
Карта (клацніть для збільшення)

Copyright © 2021 КНУКіМ